Minun vuoteni

Vuosi sitten minua kosittiin (ensimmäisen kerran). Muistan sen tunteen; olin hämmentynyt ja vähän säikähtänyt - tavallaan hieman huvittunutkin - mutta samalla maailman onnellisin. En osannut sitä vielä siinä vaiheessa odottaa, enkä kyllä vastannutkaan heti alkuunsa asiaan oikein yhtään mitään. Taisin jättää kysymyksen vaan roikkumaan ilmaan. Se oli muistaakseni maaliskuuta, kun tuohon kysymykseen lopulta vastasin. Ja tämä vuosi alkaakin sitten häitä suunnitellen. Tai en minä kyllä edelleenkään suunnittele yhtään mitään, vaan jätän kaiken tuon rakkaani vastuulle. Helpompaa, kun itse vaan ilmestyy paikalle. (Oikeasti kyllä luulen, että ensi viikolla joudun tahtomattanikin ottamaan kantaa järjestelyihin.)

Mutta ajatuksena minulla oli summata, mitä tämä vuosi on pitänyt sisällään:

Tammikuu - oli aika apaattinen. En vielä ollut sopeutunut takaisin Suomeen ja angstailin yksin kotona. Ja kirjoitin opinnäytetyötä.

Helmikuu - Tuli yllättävä äkkilähtö Helsinkiin tekemään viimeistä harjoittelua. Paljon tuli ajeltua Jyväskylän ja Helsingin väliä. Tuntui, ettei ole kotia missään. Ja kirjoitin opinnäytetyötä.

Maaliskuu - Tein seitsemän viikon harjoittelun tunnit viiteen viikkoon. Ja tästä palkintona lähdin kahdeksi viikoksi Gambiaan. Ei ollut oikeasti aikaa (eikä rahaa) lomailuun, mutta koin sen ansainneeni. Ja vastasin siihen kosintaan kyllä. Ja kirjoitin opinnäytetyötä (myös Gambiassa).

Huhtikuu - Palautettiin, korjattiin ja palautettiin uudestaan, opinnäytetyö. Ja esitettiin se. Kävin Ranskassa moikkaamassa rakasta ystävää. Aloitin työt virallisesti.

Toukokuu - Helsingin asunto tyhjeni vuokralaisista ja pääsin vihdoin itse muuttamaan. Tehtiin remonttia ja loppukuusta liikkui muuttokuorma. 

Kesäkuu - Haaveilin Gambian matkasta (kuten joka kuukausi). Kesäkuussa taisin haaveilla vaan hieman enemmän. Alettiinkin suunnitella toden teolla viisumihakemusta. Muuten kiertelin ympäri Suomea kyläluutailemassa ja rakentelin kotia Helsingissä.

Heinäkuu - Sujui aika samaa pötköä kesäkuun kanssa.

Elokuu - Ostettiin rakkaalleni lennot Nigeriaan viisumihaastatteluun. Ja keräiltiin kokoon kaikki tarvittavat paperit. Pientä ahdistusta ja paniikkia oli ajoittain ilmassa tämän vuoksi. Ja minulle tarjottiin työsopimukseen jatkoaikaa (alunperin työt olisi loppunut elokuun jälkeen).

Syyskuu - Juhlittiin 25 vuotista minää pienesti. Rakkaani kävi viisumihaastattelussa ja minä stressasin Suomessa. Tuloksia odoteltiin loppukuusta malttamattomana.

Lokakuu - Viisumiin tuli kielteinen päätös, mikä vähän romahdutti pohjaa kaikelta. Mutta ei se meitä lannistanut. Minä ostin lennot Gambiaan ja hyppäsin koneeseen. Vietettiin autuaat kymmenen päivää lähes seitsemän kuukauden eron jälkeen. Vissiin myös virallisesti päätettiin mennä naimisiin. Odoteltiin kyllä edelleen lopullista viisumipäätöstä valituksen jälkeen.

Marraskuu - Lopullinenkin viisumipäätös oli kielteinen. Alkukuu menikin aika sumussa osittain sen vuoksi. Päätettiin mennä naimisiin tammikuussa ja minä olin taas ostamassa matkaa Gambiaan. Muuten elo sujui aika rauhaisasti - oli viimeiset koulupäivätkin.

Joulukuu - Valmistuin. Minulle tarjottiin vakituista työpaikkaa. Siinä ehkä isoimmat. Muuten kuu livahti nopeaa ohi pitkälti töiden parissa. Ja ystävien kanssa aikaa viettäen.

Vuosi on ollut täynnä isoja ja pieniä iloja. Myös ajoittaisia vastoinkäymisiä. Mutta noin kaiken kaikkiaan aika kasvattava kokonaisuus. Vaikka vuosi on parisuhdemielessä ollut täynnä kaipuuta, toi esimerkiksi tuo seitsemän kuukauden ero myös varmuutta. Ei siinäkään ajassa ehditty vieraantua toisistamme, mikä minulle oli aika merkityksellinen tekijä. Olen myös tämän vuoden jälkeen entistä onnellisempi ihmisistä, joita elämässäni on. On minulla vaan niin uskomattomia ystäviä, joita rakastan täydestä sydämestäni. En usko, että ilman heitä tästä vuodesta olisi selvitty näin täysjärkisenä.

Huomisen höpinöiden jälkeen hiljenen ainakin kahdeksi viikoksi. 

Countdown 2 days.


Mahtavaa alkavaa vuotta kaikille! Olkoon vuosi täynnä uusia tuulia, iloisia yllätyksiä ja (tottakai) rakkauden täyteisiä päiviä!

2 kommenttia

  1. Mitä kautta yleensä lennät Gambiaan? :) Ihan järjettömästi vaihtelee kyllä lentojen hinnat. Kivaa uutta vuotta sinullekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon lentänyt Brysselin ja Amsterdamin kautta. Lontoon kautta kannattaa kytätä lentoja kans, siellä on ajoittain aika edullisia! Mutta nyt sain super hyvän diilin ihan Tjäreborgin pakettimatkana :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit! You just made my day a bit better.