Naisten ympärileikkaus

Juuri nyt tällä hetkellä rakkaus anoppia kohtaan ei ole järin suurta. Kovin suuri ei ole myöskään rakkaus miestäni kohtaan tällä hetkellä - ainakaan tämän asian suhteen. Mieheni toki on naisten ympärileikkausta vastaan - ei se onneksi ihan tyhjäpää ole - mutta se hiljainen hyväksyntä, se minua nyt kiukuttaa. Olemme monta monituista kertaa keskustelleet tästä asiasta ja opiskeluaikanani tein aiheesta tehtävää, missä mieheni toimi hyvänä tietolähteenä. En myöskään ehkä olisi mennyt naimisiin mieheni kanssa, jos tällaisia melkoisen kantavia asioita ei olisi käyty läpi - jos nyt joku sellaista pohti. Päädyttiin tänään keskustelemaan uudelleen naisten ympärileikkauksesta, ehkä se oli alunperin vain sivujuonne poikien ympärileikkauksesta. Minä sain tulta asian alle ja tällä hetkellä pidän pientä mykkäkoulua - ymmärtäisipä ainakin, että olen harvinaisen tosissani tämän asian suhteen. 

Aiempien keskustelujen jälkeen olen ollut tietoinen, että mieheni äiti ja siskot on ympärileikattu. Onhan tuo tapa Gambiassa vahva ja edelleen elävä, mutta onneksi vähenevissä määrin. Tänään minulle aukesi kuitenkin uutena asiana se, että myös sisarusten lapset (myös nuorimmainen, 3 vuotias) on ympärileikattuja. 

Ymmärrättekö nyt pienen mykkäkoulun ja kiukun? 
Niin ajattelinkin. 

Ei tokikaan ole mieheni syy, että heidät on ympärileikattu. Mutta väitän, että hän olisi ainakin voinut yrittää estää tämän tapahtumisen. Ei myöskään ole yksin anoppini syy, että tytöt on ympärileikattu. Mutta jälleen väitän, että olisi hän voinut sen estääkin halutessaan. Mieheni suhteen minua kiukuttaa juuri nyt eniten se, että hänelle asia tuntuu olevan ihan ok. Toki kyse on kulttuurista ja sen eroista, mutta silti kiukuttaa.

Opiskeluaikanani tein raportin naisten ympärileikkauksesta ja erityisesti tilanteesta Gambiassa. 

Olkaa hyvä:

Naisten ympärileikkaus

Naisten ympärileikkaus on edelleen vahvasti elävä tapa, varsinkin Afrikassa  sekä osissa Lähi-itää ja Aasiaa. Maailmassa on noin 130 miljoonaa naista, jotka on ympärileikattu. Joka vuosi noin 2 miljoonalla tytöllä on riski tulla ympärileikatuksi.


Naisten ympärileikkaus on vanha perinne, jossa naisten sukupuolielimet poistetaan kokonaan tai osittain, tai niitä vahingoitetaan muilla tavoin. Yleisesti naisten ympärileikkaukset jaotellaan neljään eri tyyppiin:
1.      Klitoriksen huppu poistetaan, mutta klitoris säästetään.
2.      Klitoris poistetaan osittain tai kokonaan sekä pienet häpyhuulet poistetaan osittain tai kokonaan.
3.      Ulkoiset sukuelimet poistetaan kokonaan tai osittain, ja häpyhuulet ommellaan lopuksi yhteen.
4.      Naisen sukuelimiä vahingoitetaan eri tavoilla.


Yleisimmin suoritetut naisten ympärileikkaukset ovat tyyppiä 1. tai 2. Noin 15 % ympärileikkauksista on tyyppiä 3. 

Ympärileikkaus suoritetaan yleensä pienelle lapselle, ikä vaihtelee noin 2 vuodesta 10 vuoteen. Useimmiten lapsen läheisimmät naiset vaativat leikkausta suoritettavaksi. Leikkaus suoritetaan usein osana seremoniaa, johon osallistuu useampia tyttöjä samanaikaisesti. Tytöille ei perinteisesti ennen leikkausta kerrota mitä ollaan tekemässä ja miksi. Toimenpide voidaan suorittaa kotona tai esimerkiksi luonnossa, ja sen suorittaa yleisesti joku yhteisön naisista. Varakkaiden perheiden tytöille ympärileikkaus voidaan suorittaa myös sairaalassa, jolloin leikkauksen riskit pienenevät. Huomattavasti yleisempää on, että leikkaus suoritetaan kotioloissa. Leikkausvälineenä voi olla esimerkiksi lasipala, sakset, tölkinkansi tai partakoneen terä. Leikkausvälineitä ei putsata tai desinfioida, mikä mahdollistaa tulehdusten ja tartuntatautien leviämisen. 

Naisten ympärileikkaus aiheuttaa sen kokeneille naisille useita välittömiä ja pitkäaikaisia terveysriskejä. Leikkauksen aikana esimerkiksi tyttö voi saada pahojakin luunmurtumia, kun vastustelee kiinnipitoa. Lasta pitelee leikkauksen aikana kiinni usein oma äiti tai isoäiti, ja sillä pyritään estämään lapsen riuhtominen leikkauksen aikana. Kivuliaasta leikkauksesta ilman kipulääkitystä voi tulla tytölle pahoja psykologisia ongelmia ja pahimmillaan leikkauksen aikana jopa verenvuoto- tai kipushokki. Operaation välittömiä vaikutuksia ovat esimerkiksi suunnaton kipu, shokki, kyvyttömyys virtsata tai kudosvaurioita. Pidemmällä aikavälillä ympärileikkaus hankaloittaa naisen elämää monilla osa-alueilla; esimerkiksi virtsaamisvaikeuksia, pidätyskyvyttömyyttä, tulehduksia, kipuja ja jopa hedelmättömyyttä. 

Perinteen juuret

Moni maailman ympärileikatuista naisista on muslimi, mikä onkin aiheuttanut sen yleisen harhaluulon että naisten ympärileikkaus olisi Islamin uskonnon mukainen asia. Kuitenkin monissa islamilaisissa yhteisöissä käytäntö on täysin tuntematon. Tyttöjen ympärileikkaus on islamia vanhempi tapa, eikä ole tiedossa mistä tapa on alun perin lähtöisin. Tyttöjen ympärileikkausta harjoitetaan myös kristittyjen, juutalaisten ja animistien keskuudessa niillä alueilla, missä tapa on yleinen. Tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu Koraanin opetuksiin, vaikka se mainitaankin islamin suullisessa perimätiedossa. Myös islamin uskon sisällä käydään keskustelua siitä, onko ympärileikkaus suositeltavaa ja sallittua vai ei. Me törmäsimme Gambiassa islamin uskonnollisten johtajien käymään kampanjaan ympärileikkausta vastaan. Julkisten tilojen seinille oli kiinnitetty julisteita, joissa tuotiin esille se, ettei ympärileikkaus ole islamin uskon mukainen tapa ja siitä tulisi luopua. Tämäntyyppiset kannanotot siitä, että ympärileikkaukset ovat islamin vastaisia, onkin viime vuosien aikana vaikuttanut ainakin radikaalien ympärileikkausten vähenemiseen muslimien keskuudessa. 

Tyttöjen ympärileikkaukselle on etsitty syitä, ja kulttuurisesti onkin löydetty monia eri syitä perinteen jatkumiselle. Isoimpia syitä lienee ajatukset neitsyyden suojaamisesta ja avioliittokelpoisuuden varmistamisesta, sosiaalisesta hyväksynnästä, naisen identiteetistä ja kulttuurisesta jatkuvuudesta. Joissain Afrikan maissa ympärileikkauksen on esimerkiksi katsottu suojelevan tyttöä siveettömyydeltä ja esiaviollisilta raskauksilta. Monissa maissa se on myös ollut edellytyksenä avioliiton solmimiselle. Tyttöjen ympärileikkausta on myös perusteltu esteettisillä sekä puhtauteen ja seksuaalisuuteen liittyvillä syillä. Tyttöjen ympärileikkaus on niin syvällä kulttuurissa, että naiset joita ei ole ympärileikattu voidaan pahimmassa tapauksessa sulkea yhteisön ulkopuolelle. Ympärileikattuina he ovat normaaleja, puhtaita ja kauniita. Tyttöjen ympärileikkaamiseen liittyykin vahvasti siis myös sosiaalinen hyväksyntä; ympärileikkauksen kautta tyttö muuttuu naiseksi ja ympärileikkaus on myös sukukypsyyden merkki. Joissain yhteisöissä tyttöjen ympärileikkaus nähdäänkin tärkeänä siirtymäriittinä tyttöjen maailmasta naisten maailmaan. Ympärileikkaus nähdään myös kunnollisen, kunniallisen ja naimakelpoisen naisen merkkinä ja se voi olla edellytyksenä naimisiin pääsylle. Ympärileikkauksen ajatellaan myös vähentävän naisen yliseksuaalisuutta tai lisäävän aviomiehen seksuaalista nautintoa. Myös monet kauneuskäsityksiin liittyvät seikat pitävät perinteen yllä. 

Naisten ympärileikkaus Gambiassa

Vaikkakin Gambiassa on olemassa Woman’s Act (2010) ja Children’s Act (2005), ne eivät vielä sisällä ympärileikkausta kieltävää lainsäädäntöä. Gambiassa naisten ympärileikkaus on hyvin yleistä, ja suurin osa naisista onkin ympärileikattuja. Ympärileikattujen naisten prosenttiosuus on yksi maailman korkeimpia. Esimerkiksi naapurimaa Senegalissa ympärileikkaus on jo kriminalisoitu, ja Gambiassakin siihen suuntaan ollaan menossa. Paikallisen nimettömän lähteen mukaan suurin este ympärileikkauksen kriminalisoinnille Gambiassa ovat naispoliitikot, jotka eivät halua luopua perinteestä. Keskusteluissa paikallisten kanssa kävi myös ilmi kaksi näkökulmaa; toiset ovat sitä mieltä, että naisten ympärileikkaus on vain pieni viilto, joka ei aiheuta käytännön harmia, eikä sitä sen takia tarvitsisi kieltää. Toiset taas ymmärtävät ympärileikkauksen haitat, ovat valmiita luopumaan perinteistä, eivätkö suorittaisi ympärileikkausta omille lapsilleen. Miehet ovat yleisemmin ympärileikkausta vastaan, osaksi siksi, että se vähentää heidän omaa seksuaalista mielihyväänsä. Kaksijakoisesta suhtautumisesta kertoo myös ympärileikkauksesta virallisissa yhteyksissä käytetty nimi ”female genital mutilation/cutting”. Mutilation tarkoittaa silpomista, cutting (leikkaus) taas on lievempi ilmaisu, joka vähättelee operaatiota. Cutting on jätetty virallisen nimen yhteyteen kompromissina niille, jotka eivät pidä ympärileikkausta niin haitallisena naisen keholle.

Gambiassa ympärileikkaus suoritetaan yleensä 4-14 ikävuoden välillä, sitä tehdään kuitenkin myös vauvoille, naimisiin menossa oleville naisille, raskaana oleville naisille sekä juuri synnyttäneille naisille. Leikkauksen suorittaa useimmiten perinteen mukainen henkilö, esimerkiksi kätilö. Leikkaus suoritetaan ilman nukutusta saksilla, partaveitsen terällä tai lasin palasella. Unicefin ja Gambian hallituksen tekemässä tutkimuksessa selvisi, 78,3 prosenttia gambialaisista naisista on käynyt läpi jonkinasteisen ympärileikkauksen. Maaseudulla luku on korkeampi, esimerkiksi Bassen kaupungissa, Upper River Region, se on jopa 99 prosenttia. Pääkaupunki Banjulin alueella luku on huomattavasti pienempi, vain 44,8 prosenttia. Hedelmällisessä iässä olevista naisista melkein kahdeksankymmentä prosenttia on joutunut jonkinlaisen ympärileikkauksen uhriksi. Tytöt joiden äidillä ei ole koulutusta, ovat suuremmassa vaarassa joutua ympärileikatuksi. Myös tytön oma koulutus pienentää riskiä joutua ympärileikatuksi. Suurin osa naisista, jotka ovat itse kokeneen ympärileikkauksen haluavat perinteen myös jatkuvan. Vastaavasti naiset, joita ei ole ympärileikattu, eivät tue perinteen jatkumista. Yli 90 prosenttia leikatuista naisista haluaa tyttärensä silvottavan perinteen mukaisesti. Ympärileikkaamattomat äidit puolestaan melkein sataprosenttisesti eivät halua tytärtensä ympärileikkausta. 

Gambiassa on useita etnisiä ryhmiä, joista mandinka, fula ja jola heimot aktiivisimmin suorittavat ympärileikkauksia. Näissä ryhmissä ympärileikkaus prosentti on jopa 80 prosenttia. Pienin prosentti löytyy wolof heimosta, vain 12 prosenttia. Keskituloisissa perheissä ympärileikkaus on yleisempää kuin köyhissä tai rikkaissa perheissä.

Naisten oikeuksia ajavat kansalaisjärjestöt yhdessä YK:n ja muiden ihmisoikeuksia ajavien organisaatioiden kanssa ovat kampanjoineet Gambiassa ympärileikkausta vastaan ja vuoden 2006 jälkeen ympärileikkausten määrä on voinut vähentyä, koska kuudessa vuodessa yli neljäsataa ympärileikkaajaa on lopettanut julkisesti julistanut lopettavansa perinteen harjoittamisen. Taistelu ympärileikkausta vastaan etenee ympäri Afrikkaa eri kansalaisjärjestöjen avulla, esimerkiksi UNICEF ja TOSTAN työskentelevät tyttöjen ympärileikkauksen lopettamiseksi.

Valtion tasolla varapresidentti ja naisasiaministeri yhteistyössä UNICEFin ja UNFPA:n kanssa ovat kehittäneet toimintasuunnitelman naisten ympärileikkauksen lopettamiseksi. UNICEF, Gambian hallitus (Women’s bureau) ja TOSTAN aloittivat yhteistyössä vuonna 2006 kolmen vuoden Community Empowerment Program ohjelman naisten ympärileikkausta vastaan. Ohjelman tarkoituksena oli vaikuttaa suoraan kyläyhteisötasolla suoraan 80 mandinka ja fula yhteisöön, ja lisäksi 63 muuhun yhteisöön Gambian maaseudulla (Upper River Region). Tämä strategia perustuu TOSTAN:in kokemuksiin Senegalissa ja muualla Afrikassa. CSO:t (Civil Society Organisations), esimerkiksi The Gambia Committee on traditional practices affecting the health of woman and children (GAMCOTRAP), ovat tuloksellisesti työskennelleet naisten ympärileikkausta vastaan. GAMCOTRAP on organisoinut Dropping the Knife- seremonioita, joissa perinteen harjoittajat julkisesti ilmoittavat lopettavansa ympärileikkauksen suorittamisen ja lupaavat suojella tyttölapsia ympärileikkaukselta. Esimerkiksi Bassessa 60 ympärileikkausta harjoittavaa henkilöä 351 yhteisöstä sitoutui luopumaan ympärileikkauksesta suuren ja arvovaltaisen yleisön edessä. 

Lainsäädäntö ei yksistään riitä taistelussa naisten ympärileikkausta vastaan. Esimerkiksi Gambian naapurimaissa, joissa ympärileikkaus on lailla kielletty, ovat ihmiset löytäneet muita keinoja harjoittaa perinnettä. On tapauksia joissa ihmiset ovat tuoneet lapsensa Senegalista Gambiaan ympärileikattavaksi. Lapsia tuodaan myös Euroopasta ja Amerikasta. Pelko tiukentuvasta lainsäädännöstä on ajanut ihmiset leikkaamaan jopa viikon ikäisiä vauvoja, jotta perinnettä voitaisiin jatkaa. Lainsäädännön lisäksi olennaisinta taistelussa naisten ympärileikkausta vastaan onkin saada asenteet ja uskomukset muuttumaan. Tarvitaankin jatkuvaa valistamista, tiedotusta sekä asennekasvatusta, jotta perinteen harjoittamisesta luovutaan. 

Gambiassa sosiaalityöntekijöiden rooli naisten ympärileikkausta koskevissa asioissa on haastava puuttuvan lainsäädännön vuoksi. Haasteellista on erityisesti silloin, jos osa perheestä vastustaa ympärileikkausta ja osa on se puolella. Esimerkiksi eräässä tapauksessa lapset asuivat isoäitinsä luona, joka halusi tyttöjen joutuvan silvottavaksi vanhempien vastustuksesta huolimatta. Vanhemmat toivat tapauksen ratkaistavaksi Social Welfare Departmentiin, jossa osapuolten kesken laadittiin kirjallinen sopimus ympärileikkauksen kieltämiseksi. Myöhemmin selvisi, että isoäiti oli sopimuksesta huolimatta leikkauttanut tytöt vanhempien tietämättä. Lainsäädännön puuttuessa sosiaalityöntekijällä ei ollut muuta keinoa välttää tapahtumaa kuin puhumalla isoäidille, kun taas lainsäädännöllä olisi voitu pakottaa isoäiti luopumaan ajatuksesta rangaistuksen uhalla. 

 Naisten ympärileikkaus Suomessa 

Tyttöjen ja naisten ympärileikkaus katsotaan maailmanlaajuisesti ihmisoikeuksia loukkaavaksi käytännöksi. Sen katsotaan olevan hyökkäys naisten arvokkuutta, tasa-arvoa ja koskemattomuutta kohtaan. Ympärileikkausperinne loukkaa oikeutta elämään ja fyysiseen koskemattomuuteen sekä oikeutta terveyteen, oikeutta vapauteen väkivallasta sekä monia lasten oikeuksia.

Naisten ympärileikkauksiin on alettu Suomessa kiinnittää huomiota 1990- luvun alun jälkeen. Tällöin maahanmuuttajien määrä kääntyi kasvuun ja erityisesti Somaliasta saapui Suomeen paljon turvapaikanhakijoita. Ympärileikattujen naisten määrää ei Suomessa ole juurikaan tilastoitu, mutta esimerkiksi vuonna 2010 Suomessa asui 15 000 ihmistä, joiden perinnepiirissä ympärileikkaus on tavallista. Heistä noin 11 000 on somalitaustaisia. 

Suomen rikoslaissa ympärileikkaus rinnastetaan törkeään pahoinpitelyyn. Varsinaista lakia ympärileikkausta vastaan ei ole säädetty, koska on katsottu rikoslain olevan riittävä. Maahanmuuttajien kohdalla ennen Suomeen tuloa tehtyä leikkausta ei katsota rikokseksi. Suomessa syntyneelle lapselle tehty ympärileikkaus on rikos, vaikka ympärileikkausta ei olisikaan suoritettu Suomessa. Jo lastensuojelulain mukaan lapsella on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun. Ympärileikkauskysymyksissä ohjeistetaan lasten kanssa työskenteleviä ilmoittamaan epäilyistään välittömästi lastensuojeluun, jotta mahdollinen uhka ympärileikkauksesta voidaan kartoittaa mahdollisimman nopeasti. 

Suomessa on tehty tyttöjen ympärileikkaukseen liittyvää ennaltaehkäisevää ja neuvovaa työtä noin 20 vuotta. Vuodesta 2002 lähtien toiminut KokoNainen on pitkäaikaisin naisten ympärileikkauksen ympärille rakentunut hanke. Hankkeen puitteissa on otettu puheeksi naisten ympärileikkaus maahanmuuttajayhteisöjen keskuudessa ja koulutettu ammattihenkilöstöä. KokoNainen hanke on luonut myös koulutusmateriaalia ja ohjeistuksia naisten ympärileikkauksen tunnistamiseksi ja ehkäisemiseksi. 

Lähteet:

Akar, Sylvia ja Tiilikainen, Marja 2009. Katsaus islamilaiseen maailmaan – naiset, perhe ja seksuaaliterveys.
Gambia bureau of statistics 2007. Monitoring the situation of children and women. The Gambia multiple indicator cluster survey 2005/2006 report. 
Ihmisoikeusliitto ry. 2004. Tyttöjen ja naisten ympärileikkaus Suomessa. Asiantuntijaryhmän suositukset sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnalle. Toimittanut Marja Tiilikainen.
Juntunen, Anitta 2010. Teoksessa Abdelhamid, Pirkko;  Juntunen, Anitta ja Koskinen, Liisa (toim.). Monikulttuurinen hoitotyö. 
Kivimäki Antti 2010. Naisten ympärileikkauksia paljastuu jatkuvasti Suomen synnytyssaleissa. Helsingin Sanomat.
National plan of action on gender based violence 2012. The Gambia National plan of action on gender based violence 2013-2017.
Office of the Vice President and Ministry of women’s affairs, 2010. The fourth and fifth combined periodic reports of the Gambia on the convention on the elimination of all forms of discrimination against women (CEDAW).
Sosiaali- ja terveysministeriö 2012. Tyttöjen ja naisten ympärileikkauksen estämisen toimintaohjelma 2012-2016

Lisäksi lähteinä toimi muutama Gambian sosiaalitoimen työntekijää, joita en eritellen tähän nimeä. 

Aiheeseen liittyvää, lukemisen arvoista:

http://www.hs.fi/datajournalismi/a1305766700849

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288643646789.html

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=5197397&name=DLFE-21903.pdf

Ei kommentteja

Kiitos kun kommentoit! You just made my day a bit better.