Raskausajan kiloista

perjantai 3. heinäkuuta 2015

Olen aiemminkin maininnut, että en ole raskauden aikana juurikaan omaa painoa kerryttänyt. Joku kommentoi ja pyysi kertomaan vinkkejä, miten olen tässä onnistunut. En voi sanoa asiantuntija olevani, mutta voin kertoa omaa tarinaani. 

--

Keskimäärinhän odottajan paino nousee raskausaikana 10-20 kiloa. Ei ole olemassa mitään oikeaa määrää, eikä toisaalta mielestäni mitään väärääkään. On kuitenkin ehkä huomioitava äidin lähtökohta - alipainoisella odottajalla kilojen karttuminen on suotavampaa kuin ylipainoisilla. Laihduttamista raskausaikana kuitenkaan ei suositella, mikä on minusta ihan järkevää. Ei kuitenkaan aina ole tarpeellista syödä kahden edestä, vaan vaikka sitten tuplaten terveellisesti.

Minulla paino on noussut ensimmäisen neuvolan ja eilisen neuvolan välillä tasan kaksi kiloa. Pitkään mentiin nollilla ja itseasiassa hieman jopa miinuksella, mutta nyt loppuvaiheessa on nuo kilot kertyneet. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että olen laihtunut raskausaikana, kuitenkaan laihduttamatta. Minulla oli lähtötilanteessa jo sellainen 40 kiloa ylipainoa, joten itsekin koin että en kovin montaa kiloa tahdo lisää kerryttää. Myös lääkäri kehotti välttämään turhaa painonnousua (- joskin ihmetteleväthän nuo, kun kiloja ei oikeasti ole tullut lisää). 

Minulla tuohon painonnousun vähyyteen on vaikuttanut varmasti monikin seikka. Olen toki itsekin katsonut tarkemmin, mitä suuhuni laitan, mutta mitenkään hurjan tarkka en ole syömisistäni ollut. Olen syönyt käytännössä melko samalla tavalla kuin ennen raskauttakin. Alkuraskaudesta minulla todettiin raskausajan diabetes, mihin aloitettiin lääkitys. Tuon lääkityksen eräs sivuoireista on ruokahaluttomuus ja siitähän minä olen saanut kärsiä koko kevään - mikä on varmasti vaikuttanut myös painonnousuun. 

Syksyllä aloittelin kuntokuuria mieheni tultua Suomeen. Jäin koukkuun porrasjumppaan ja ulkoiluun muutenkin. Ajattelin, että on mukavampaa joskus olla raskaana, jos en ole ihan rapakunnossa ja jopa vuokrasin kuntosalijäsenyyden sekä hommasin personal trainerin. Olin kuitenkin vähän myöhässä liikenteessä ja ehkä viikko tuon päätöksen jälkeen huomasinkin olevani jo raskaana. Kuntosali siinä jäi, mutta muuten liikuntaa on tullut jonkin verran harrastettua - pääsääntöisesti kävelyä. 

--

En siis ole mikään himoliikkuja, enkä ole laskenut kaloreita (tai edes hiilareita). Mitä sitten olen tehnyt?

- Olen juonut vettä. Vettä, vettä ja vähän lisää vettä. Kotonakin kannan mukana vesipulloa, ettei tuo unohtuisi. Juon päivittäin 2-3 litraa; minun kokemukseni on, että se auttaa pitämään ruokahalua kurissa ja toisaalta esimerkiksi turvotusta minulla ei juurikaan ole tullut, mistä kiitän vedenjuontia. 

- Olen pienentänyt annoskokoja. 

- Olen vähentänyt hiilihydraattien määrää, mutta en kuitenkaan mitenkään karppausmielessä. 

- Olen syönyt kaikkea; myös herkkuja. Jos jotain on tehnyt mieli, niin olen toteuttanut mielitekoni - kuitenkin kohtuudella. Yksi Big Mac ei ole pahasta, mutta ei niitä kannata joka viikko syödä. 

- Olen syönyt kasvispainotteisempaa ruokaa ja herkutellut paljon hedelmillä. 

- Olen yrittänyt säännöllistää päivän ruokailuja, mutta tässä en ole kovin hyvin onnistunut. Säännöllinen ruokarytmi kuitenkin olisi se ideaali, joten laitan senkin tähän. 

- Olen pyrkinyt liikkumaan. Kävelemään lähinnä. Uimista suunnittelin, mutta en koskaan päässyt uimahalliin saakka. Kotona olen istunut välillä sohvan sijasta jumppapallolla, mikä ainakin ajatuksen tasolla vahvistaa alaselän ja vatsan puolen lihaksia. 

--

Kannattaa kuitenkin muistaa, että kilot kertyvät raskausaikana paljosta muustakin kuin vain rasvasta. Vauva painaa loppuaikana jo 3-4 kiloa, lapsivettä on kilon verran, istukka painaa puoli kiloa ja äidin verimäärä lisääntyy reilulla kilolla - kaikenkaikkiaan siis ainakin 7 kiloa voi melko huoletta suunnitella jättävänsä synnytyslaitokselle. On myös ihan suotavaa, että äiti kerryttää hieman rasvaa imetystä varten ja on myös odotettavaa, että imetysaikana äidin paino putoaa. Toki siihen vaikuttaa myös se, mitä syö silloin kun imettää. 

Tärkeintä minusta on raskausaikana muistaa se, että syö terveellisesti - ei kannata niin katsella sitä vaa'an lukemaa. Lapsen (tai lapsien) tasainen kasvaminen on tärkeintä ja tietenkin se, että äidillä on hyvä olla. Itselleni on ollut ihan hyvä juttu, että paino ei ole noussut - voisin kuvitella voivani aika paljon huonommin, jos olisin kerryttänyt parikymmentä lisäkiloa raskauden aikana. Mutta täytyy muistaa se lähtökohta - joka on käytännössä jokaisella erilainen. 


2 kommenttia:

  1. Kiitos tästä!Eihän se terveellisesti eläminen tähtitiedettä ole,mutta kyllä tällainen arkinen esimerkki saa asian kuullostamaan paljon yksinkertaisemmalta kuin miksi sen olen ajatuksissani saanut pyöriteltyä;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä kestä :) Kiva, jos siitä oli jotain iloa. Ja lycka till, mutta älä turhaan stressaa asiasta!

      Poista

Kiitos kun kommentoit! You just made my day a bit better.

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan